ویژگی های کامپوزیت

ویژگی های کامپوزیت

ویژگی های کامپوزیت در مقایسه با آلومینیوم، فولاد و چوب به شرح زیر می باشد :

1 – وزن یا چگالی

 چگالی مواد ساخته شده از جنس کامپوزیت FRP & GRP برابر با 2.1 الی 1.85 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد

مقایسه

 از بررسی جدول  زیر به راحتی میتوان سبک تر بودن مواد کامپوزیتی نسبت به فلزات را تشخیص داد. این ویژگی منجر به صرفه جویی در هزینه های بارگیری و حمل و نصب می شود.

جنس موادچوب (گردو)آلومینیومآهن (فولاد)استیلکامپوزیت
چگالی0.652.77.882


2 – مقاومت به خوردگی

 به لحاظ ماهیت مواد کامپوزیتی که همان الیاف شیشه و رزین میباشد، مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی صنعتی و محیط های خورنده دارند. بسته به نوع رزین و الیاف بکار رفته در تولید آنها در مقابل گستره وسیعی از مواد اسیدی و غلیایی حتی در دماهای بالا، مقاوم هستند، حتی در شرایط غوطه وری در این مواد.

مقایسه

شرایط مواد مختلف در جدول زیر در زمینه خوردگی بررسی گردیده اند.

جنس موادآلومینیومفولادکامپوزیتچوب
مقاومت به خوردگی و پوسیدگیدر معرض خوردگی گالولنیک (نیاز به آندایزینگ و پوشش های دیگر جهت جلوگیری از خوردگی)در معرض اکسیداسیون (نیاز به رنگ آمیزی یا گالوانیزاسیون دارد)مقاوم در برابر محدوده وسیعی از مواد شیمیایی،آب، رطوبت و تابش مستقیم نور خورشیدمستعد پوسیدگی و تاب برداشتن در معرض رطوبت، آب و مواد شیمیایی


3 – مقاومت مکانیکی

 روش تولید، چینش الیاف و نوع رزین و الیاف بکار رفته در تولید قطعات کامپوزیتی نقس اساسی در افزایش یا کاهش مقاومت مکانیکی و سازه ای آن ایفا میکند به گونه ای که این ویژگی ها را در مقایسه با سخت ترین فلزات مستحکم تر می نماید.

مقایسه

این در حالی است که فلزات در تمام جهات و شرایط به یک میزان مستحکم هستند اما کامپوزیت ها می توانند به گونه ای مهندسی و طراحی شوند که در یک جهت ویژه استحکام بالاتری داشته باشند. زمانیکه قطعه فلزی ساخته می شود و استحکام بیشتر در یک جهت نیاز باشد قطعه معمولا باید ضخیم تر ساخته شود که این امر منجر به افزایش وزن آن می گردد. کامپوزیتها در عین سبک بودن مستحکم نیز هستند. کامپوزیتهای FRP/GRP بالاترین نسبت استحکام به وزن را در میان سازه های امروزی دارند


4 – مقاومت الکتریکی

 مقاومت الکتریکی کامپوزیت ارتباط مستقیم با مقاومت الکتریکی مواد بکار رفته در تولید آن دارد به عنوان مثال کامپوزیت با الیاف شیشه عایق الکتریکی و با الیاف کربن هادی الکتریکی می گردد لذا بسته به کاربرد قطعه کامپوزیتی این ویژگی قابل تغییر است ولی اغلب از این مواد به عنوان عایق های عالی الکتریکی استفاده میگردد.

مقایسه

 در جدول زیر مقاومت الکتریکی مواد مختلف در دمای 20 درجه سانتی گراد مقایسه گردیده است.

جنس موادآلومینیومفولادکامپوزیتچوب
مقاومت الکتریکی28.5 nΩm رسانای الکتریکی96.1 nΩm رسانای الکتریکی1 x 1013 nΩm سوپر عایق الکتریکی22 Ωm عایق ضعیف الکتریکی

منابع : https://fa.wikipedia.org

http://www.chap.sch.ir/


هدایت حرارتی

 رسانایی حرارتی مواد کامپوزیتی بسیار پایین بوده و این ویژگی باعث استفاده از آن به عنوان عایق حرارتی شده است همانطور که در گذشته از پشم شیشه جهت عایق کاری ساختمان ها استفاده می گردید.(تصویر زیر مربوط به ایروژل می باشد)

مقایسه

 در جدول زیر هدایت الکتریکی عناصر مختلف بر حسب یک کمیت بیان شده است.

جنس موادآلومینیومفولادکامپوزیتچوب
هدایت حرارتی160 W/mC رسانای حرارتی عالی80 W/mC رسانای حرارتی0.3 W/mC عایق حرارتی0.5 W/mC عایق حرارتی

مقالات مرتبطـ

ویژگی های کامپوزیت
مقالات آمورشی

ویژگی های کامپوزیت

ویژگی های کامپوزیت در مقایسه با آلومینیوم، فولاد و چوب به شرح زیر می باشد : 1 – وزن یا چگالی  چگالی مواد ساخته شده از جنس